15. august 2010

Skøn dag i cirkus!

Jeg var i cirkus Arena i dag, med troldepus + ven og hans mor.
Vi havde ringet og bestilt billetterne der skulle hentes mellem 11.00 og 14.15
Vores billetter var unummererede, så vi besluttede at komme i god tid, for at hilse på dyrene og få gode pladser. Hvad damen i telefonen ikke havde sagt var, at teltet først ville åbne 14.30, en halv time inden showet. Super, så havde vi kun 2½ time at brænde af. 

Vi gik lidt rundt på pladsen blandt løse hunde, cirkusartister, hestepærer og mudder. Vi så en fold med dromedarer og troldepus udbrød "Se! Kaneler, åhh jeg elsker kaneler!" og styrtede derover med ven lige i hælene. Der var ikke blot 'kaneler', men også zebraer, heste og lamaer. Lidt længere henne stod elefanterne, som også skulle have klap. 
Da vi havde besøgt de forskellige dyr et par gange, var vi to meget kaffetrængende mødre. Så jeg prøvede at opsøge kaffe, mens vens mor blev ved ungerne. Til vores held var der 'ponytræf' (eller noget derhenad, jeg havde mistet evnen til at høre efter pigerne nævnte kaffe). Jeg kaldte på de andre og vi smuttede gennem hegnet med 'ingen adgang' skilt, og fandt noget der svarer til en udendørs bistro. 

Der sad tykke mænd med tilfældige pløkker, koner med lange bryster, unge piger med hestehale, ridebukser og høje stemmer og de få stakler af kørester der så deres skæbne i svigerfar. 
Man kunne ikke betale med dankort så jeg åndede lettet op ved tanken om mønter i pungen. Jeg bestilte 2 pølser, en vand og en kande kaffe. Bistrodame, med meget lys-blå øjenskygge på trætte øjenlåg, spurgte efter en kande og vi må have set meget undrende ud, for hun fortsatte "Ja, man skal altså have sin egen kande med her. Har i ikke det?" 
Vi endte med at sidde ved fedtet bord, med 1 rynket pølse til hver af ungerne og et plastikrus med 5 timer gammelt kaffe, til hver af mødrene. Og så lige et til da det første var skyllet ned. 

Endelig var kl. 14.15 og vi gik mod cirkus igen. Vi købte popcorn og gik ind i teltet med sommerfugle i maven og sved alle vegne, for nøj hvor var der varmt! Mens vi sad uroligt på stolene, spændte, svedende og med muzak ud af højttalerne over os, spurgte troldepus "Mor, må jeg ikke få en lus?" Jeg aner ikke hvad en lus er, og bad hende uddybe det. "Sådan en som pigen gik forbi med, den lyserøde lus!" Hun mente en candy floss. Hvor hun har lus fra, aner jeg ikke, men jeg stak ud efter candy floss. 
Endelig startede showet. 
Det der gjorde mest indtryk på mig - og mange andre i salen, at dømme efter stilheden - var motorcross-showet. Der kørte 6 drenge på hver deres motorcross'er rundt i et metalbur på 4 meter i diameter. Mit hjerte sad i halsen allerede da de gik fra 3 til 4. Det var vildt at se! De slog deres egen rekord for næsen af os og deres ansigtudtryk var ikke til at tage fejl af, de var stolte som bare fanden. Og sikkert taknemmelige for stadig at være i live. Derudover var der mange andre knald dygtige artister. Der var blandt andet en jonglør, hesteshow med de smukkeste hvide heste, ballerina på hesteryg, akrobater, sjove klovne, og en masse andet.  Jeg havde så ondt i mine hænder af al den klappen-begejstret, at jeg følte mig som Peter Winsey fra Mandrillen. Selv troldepus, der ellers er så genert blandt mange mennesker, stod op og klappede og hujede. Hun vinkede endda til alle artisterne da de til sidst kom samlet ud i manegen. 
Da chancen for en tur elefantryg tilbød sig, for sølle 30kr. bød sig, var troldepus på med det samme. Hun blev hjulpet op af stærk mand som hurtigt derefter kastede mig derop, som var jeg et fnug (det er jeg bestemt ikke!) Jeg fik gratis tur, da børnene skulle holdes på plads på elefantryg. Super! Den er ikke videre komfortabel, sådan en elefantryg, men det var en vild oplevelse!

Vi tog hjemad, fuldstændig mættet af indtryk og pumpet for penge. På vej hjem blev troldepus tørstig og jeg rakte hende 'cirkusvandet' med Arenas logo på (en klovn). Hun tog en kæmpe tår og sagde "Mmm, det smager af klovn" Skøre unge <3
På vej mod stationen, skulle vi lige ind og have en bakke fritter (for popcorn og slik var ikke nok usundt) og faldt i snak med flink mand, der ventede på mad. Talte lidt om løst og fast, blandt andet flæskesteg, da han pludselig sagde, at han kunne genkende os fra cirkus. Jeg regnede med, at han havde set os på elefanten, men han er cirkusdirektøren og havde set os blandt publikum mellem præsentation af artister. 
Vild afslutning på en fantastisk dag i cirkus!











Ingen kommentarer:

Send en kommentar